Getyoghurt

Postad av ulrika den 30 Sep, 2010 i Okategoriserade | 4 kommentarer »

Vi undviker komjölk i så stor utsträckning som möjligt, av flera orsaker. Hugo och Hedda har haft tydliga symptom av komjölk, som lös mage, eksem och för Hugos del så illa som blödande tarm. Innan vi fattade och styrde in på ett mer hälsosamt spår.

Herman är det svårt att säga med, han har egentligen aldrig fått komjölk. Hedda fick lite ersättning som tillägg när hon var liten och reagerade direkt med röda fläckar i ansiktet. Som försvann direkt när hon klarade sig på vanlig mat och bröstmjölk.

Hur som helst. I min iver att ge mig själv och familjen bästa möjliga förutsättningar att njuta av livet letar jag ständigt vettiga alternativ till grädde, yoghurt och creme fraiche. Det blir mycket hemrörd majjo, mosad avokado, bönröror osv, men ibland är det förbannat gott men en klick yoghurt.

Vissa hävdar att getmjölk mer liknar mänsklig mjölk och att vi klarar proteinet från getmjölksprodukter bättre än komjölk. Jag har inte sett några riktigt bra studier på att det stämmer (tipsa gärna om du har, jag är jättenyfiken på detta!), men jag vet att det forskas i om getmjölk är ett bättre alternativ i bröstmjölkersättning för komjölkallergiker exempelvis.

Jag äter gärna en skiva getost då och då. Det funkar. Komjölksprodukter får jag finnar av, den är full av överskottshormoner eftersom korna är dräktiga stor del av tiden då de producerar mjölk. Det blir direkt respons. Café latte ena dan, finnar nästa. Sen tar det en vecka innan de är borta. Hua. Will nicht.

Idag hittade jag getmjölksyoghurt och köpte ett par burkar. Tänkte ta med på kursen på lördag och tipsa om som alternativ. Och så tänkte jag göra tzatziki till fredagsmys i morgon. Återkommer med recension!

 
 

Näringsbomba familjematen!

Postad av ulrika den 28 Sep, 2010 i Okategoriserade | Kommentarer inaktiverade för Näringsbomba familjematen!

Är det någon som har glömt att anmäla sig till min kurs på lördag, då jag undervisar i mitt favoritämne: Hur man näringsbombar familjematen så att alla i familjen får massor av näring och slipper socker, vitt mjöl och en massa mejeriprodukter. Utan att det tar hundra år och kostar en bondgård.

I så fall – släng dig på! Det finns ett par platser kvar!

Godis blir det också, med massor av fibrer, bra fettsyror, antioxidanter, mineraler, vitaminer och protein !

 
 

Råsmart mammapaus

Postad av ulrika den 28 Sep, 2010 i Okategoriserade | Kommentarer inaktiverade för Råsmart mammapaus

Jag har varit hemma med barn av och till i över fyra år nu. Det betyder att mellan 13 och 15, när barnen sover och lugnet lägger sig kommer mitt gamla vanemönster på besök: Kaffe och något sött var länge det första jag fixade när jag lagt barnet (när det bara var Hugo) och senare barnen.

Sedan snart tre år nu är det annat snask som gäller på mammapausen. En kopp grönt te och en råsmart kokosboll av nötter, torkad frukt och kokos är an favorit. Idag är det dock Pukka green spiced chai och Plamils mörka choklad som är sötad med xylitol. Den är så god!

Lite svår att få tag i, men vissa hälsokost har den och man kan alltid be dem ta hem!

Nu ska jag fila på lite råsmarta budgettips som kommer här i bloggen framöver! Håll utkik!

 
 

Hedda surkål

Postad av ulrika den 27 Sep, 2010 i Okategoriserade | 2 kommentarer »

Surkål finns det alltid en burk i vår kyl. Det låter ju äckligt och ompa ompa, men MY GOD vad gott det är!

Proppfullt av snälla bakterier för magen också.

Hugo hugger gärna in på ett lass surkål. Herman är lite mindre imponerad. Men Hedda! Jösses, ställer man fram kålburken på bordet så äter hon inget annat. Så man får ta fram den när hon är en bit in i sin mat. Hon kan ju inte leva på kål. Även om hon gärna skulle.

 
 

Shape up

Postad av ulrika den 27 Sep, 2010 i Okategoriserade | 2 kommentarer »

Sedan de där två milen har jag låtit det mesta passera över läpparna med ett glatt ”jag har ju sprungit en halvmara!”

TIll exempel:

Mackor (rågbröd från ekologiska Bakery&Spice – to die for)

Chips

Glass

Choklad, mörk, men lite för mycket…

Rödvin. Lite då och då. Det är ju höst… =)

Kanelbulle med Herman (vi fikade på tu man hand, bara vi två)

Kaffe. PÅ TOK för mycket kaffe.

Detta har gjort att jag samlat på mig vätska (vågen visar +2 kg), huvudvärk (av för mycket kaffe), svid i magen (chips, bullar, kaffe…) och lite låg energi.

Nu är det nya tag och planen ser ut så här:

1. Inget kaffe. Kroppen ska ha en paus. Kaffe är så gott, men det aktiverar stressmekanismen. Och jag kan inte kontrollera kaffet nu, en kopp om dagen är ett skämt.

2. Sockerfrihet. Innebär att vitt ris (sushi), chips, bröd, choklad som inte är sockerfri, vin och bullar ryker. Pasta äter jag i princip aldrig ändå, men ett och anant nanbröd frestas jag av. Det får jag vänta med nu.

3. Extra mycket grönsaker och fibrer. För att var snäll mot magen. Surkål och linfrön varenda dag, mums!

4. Yoga varje dag, om så bara 20 minuter. Hjälper mig att tycka om min kropp och då blir det lättare att klara de tre ovanstående punkterna.

Se där, ännu en måndagsstart =)

 
 
Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli bättre. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. Läs mer | OK