Glad sommar!

Postad av ulrika den 4 Jul, 2011 i Råsmart | 1 kommentar »

Idag har jag namnsdag och det käns som en bra dag att skriva sista blogginlägget för den här säsongen. Jag har redan börjat min semesteroch njuter den i fulla drag. Men ni vet säkert hur det kan vara, första veckan är det lite knepigt att släppa taget. Ett mejl ska skrivas. Telefonen ringer. Något ska godkännas. Ett möte ska avklaras. Härligt, alltihop (speciellt eftersom onsdagen ägnades åt ett heldagsmöte i solen, vid vattnet. Verkligen inte illa!)

Men nu stänger jag. Är tillbaka i en bit in i augusti, både här på bloggen och med Råsmart vardagsakut (matlagningsprogram från mitt kök).

Min sommarvision, vill ni se den – och kanske inspireras av den? Det är ett par punkter som jag bär med mig i minnet och som gör det lätt att njuta av sommar och ledighet för mig!

– Använd mina sinnen. Lukt, syn, känsel och förstås smak. Men mer än den lilla fläck som registrerar söt smak.

– Hormonbalans. I det här fallet balans mellan spänning och vila. Både oxytocin (produceras av beröring bland annat) OCH adrenalin (inledde i går med en RIB-båttur). Jag blir otillfredsställd av att BARA ligga under ett parasoll, behöver lite action också!

– Sans och balans kostmässigt. Jag gör också utsvävningar på sommaren. Grillar, dricker vin, äter småländsk ostkaka. Men för mycket av sådant gör toabesöken smärtsamma, buken stinn och humör och energi orättvisa.

– Sova. Det är frestande att stanna uppe sent på kvällarna – och det ska jag också göra DÅ OCH DÅ, men jag ser ingen poäng i att vända upp och ned på dygnet för vare sig mig eller barnen. Kanske en timmes förskjutning, men lilla Hedda brukar vakna prick 7 oavsett när hon går och lägger sig, så det måste vi alla förhålla oss till om vi ska fåvår SUPERVIKTIGA och uppbyggande nattsömn. Jag tar med mig min inte allt för sexiga sovmask, som gör att jag kan ”mörklägga” var jag än befinner mig. Jätteviktigt med MÖRKT när du sover, så att melatoninprokuktionen (det uppbyggande och reparerande sömnhormonet) kan komma igång och produktionen av stresshormonet kortisol kan avta (ha ljust i sovrummet och binjurarna producerar stesshormon hela natten, när kroppen behöver den totala motsasten, så att säga).

– Släpp jobbet. Hur mycket jag än älskar det, så ska det stanna kvar hemma. Jag tar bort fb-appar, mejlfunktioner osv från telefonen resten av juli. Datorn stannar hemma. Ringa och skicka sms i akutfall räcker fint.

– Yoga. En halvtimme varje morgon. Gärna på bryggan. Say no more.

– Äta skog. Ungarnas favoritsyssla. Vi har ätit oss igenom harsyra, ängssyra, stensöta, granskott, maskrosblad, nässlor, kirskål so far. Nu väntar alla bär och kanske en och annan svamp.

Nu återstår bara att säga: GLAD SOMMAR! Så ses vi här igen i augusti!

 
 
Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli bättre. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. Läs mer | OK