Nyhetsmorgon

Postad av ulrika den 27 Sep, 2012 i Råsmart | Kommentarer inaktiverade för Nyhetsmorgon

Från i morse!

Det går ju alltid ohyggligt snabbt i TV, jag har förstås en massa ytterligare tips i ämnet ”hjälp mot hösttrötta barn”.
De kommer här inom kort, så välkommen tillbaka!

%C3%84t%20r%C3%A4tt%20och%20bota%20h%C3%B6sttr%C3%B6ttheten

 
 

Snacka om skillnad!

Postad av ulrika den 27 Sep, 2012 i Råsmart | Kommentarer inaktiverade för Snacka om skillnad!

Igår fick jag ett mejl med uppskattande ord från en läsare och mamma. Med hennes tillåtelse lägger jag som den bästa mallgrodan upp hennes fina recension hon skrivit på Bokus här – värmanade läsning!

Snacka om skillnad! 

2012-09-19 

Min sambo tog fram den här boken när jag körde en detox-kur och skulle undvika socker, smör, mjölkprodukter, vetemjöl och annat som till en början tycktes oumbärligt. Det är det inte! Den här boken är en guldgruva full av tips för ett nyttigare liv vad gäller motions- och sömnvanor men främst av allt; matvanor. Full av pedagogiskt formulerade förklaringar till varför vissa saker är bättre för kroppen och hur det fungerar, samt recept som får det att vattnas i munnen. Vår familj har nu ätit enligt dessa riktlinjer i en månad och ser redan resultat: finnar är ett minne blott, energin räcker hela dagen och vi är inspirerade och hungriga på både mat och träning! Den här boken är ett måste om du länge misstänkt att det går att ha fredagsmys även utan chips och läsk. Pröva chokladbollarna utan vare sig smör eller socker, hur gott som helst!

 
 

Läget just nu

Postad av ulrika den 26 Sep, 2012 i Råsmart | Kommentarer inaktiverade för Läget just nu

Ibland är det bra att göra en allmän genomgång av läget (vi besiktigar ju bilen, lämnar cykeln på vårrenovering och så vidare). Men hur står det till med kroppen? Hur går det med maten? Hur funkar magen? Hur känns träningen – och hur utvecklas den? Hur är det med sömnen? Hur är stressnivåerna? Det kan man till stor del göra själv, genom att svara uppriktigt på ett par enkla frågor.

För min egen del ser nuläget ut såhär:

Hur står det till med kroppen?

Foten återhämtar sig så sakteliga. Hostan i mitten av september satte stopp för halvmaran och gav ännu en (troligen välbehövd) paus från löpningen. Den gav mig också lite ont i ryggen, något jag får fixat hos osteopaten nu. Allt är på bättringsvägen, foten håller att både gå och springa på. Jag ger kroppen en 7 av 10.

Hur går det med maten?

Vardagarna går så fint, så fint. Fredagarna har jag svårare att hålla mig till det jag mår fysiskt bra av. Det är höst och jag ÄLSKAR att sjunka ner i soffan med ett glas rött och god ost – mentalt gott! Men det gör mig trött, slö och uppblåst i magen. Dessutom får jag finnar som en tonåring. MEN. Det är ändå värt det, just nu. Generellt sett är jag lite trött på mat, på så vis att jag inte orkar göra så stor affär av det nu. Vi äter en massa ägg, en massa morötter, bär, äpplen, surkål, en massa lax och riktigt god bolognese. Dessutom är jag glad att jag har hittat kalkonprinskorv på ICA, utan nitritsalter i! Inte så mycket finlir, alltså.

Hur funkar magen?

Jag tror faktiskt aldrig att den har varit mer regelbunden än såhär, under så pass lång tid och utan hjälp i form av lösande örter osv! Däremot är den lite svullen av all god ost…!

Hur känns träningen – och hur utvecklas den?

Första löpturen efter hostan bekräftade: Jag har bomstarka ben ben som kan springa hur långt som helst med mig… Trots 2,5 veckors uppehåll kunde jag kuta en mil utan minsta problem. MEN. Jag måste verkligen ta mig en funderare. Löpning fyller riktigt många funktioner för mig, men hälsporren gav mig lite att perspektiv. Och i oktober blir det enbart styrka och yoga, NOLL löpning. Helt enkelt för att se vad det kan göra för stresshormonerna. Jag gruvar mig lite, för jag vet inte hur jag ska förhålla mig om jag upptäcker att jag mår fysiskt bättre utan löpning. Som sagt, löpning fyller så många funktioner, det är inte bara motion. Jag upplever inte att jag utvecklas särskilt mycket just nu och det betyder: dags för ny strategi! Klämmer in lite yoga här och där och känner mig trots lite öm rygg smidig och stark! (Vilket förvånar mig lite efter hosta och hälsporre!)

Hur är det med sömnen?

Jag sover som en stock och vaknar hyfsat utvilad. Det är en utmaning att gå i säng kl 22 och det händer kanske hälften av kvällarna. Men i oktober ska jag verkligen strama upp det där och gå i säng kl 22 åtminstone 5 dagar i veckan. Och snart är det oktober!

Hur är stressnivåerna?

Förhållandevis ok! Mitt liv har varit snurrigt på alla plan – i flera år! Det har inte funnits några rutiner, ingen vardag att tala om alls. Nu börjar jag hitta någon slags lunk i tillvaron, barnen är i skolan och hos dagmamma och visst är det hektiskt med allt hämtande, lämnande, passande, koordinerande. Men jag har också märkt att jag HAR tid för spontana påhitt, helt enkelt för att jag inte fyller kalendern lika friskt som förr. Och det var mest det som gav mig stresskänsla, att jag kände mig oflexibel. Jag har också utnämnt 2012 till ett mellanår, då jag inte ska gå så mycket utbildningar, sjösätta några större projekt eller föda några barn. Känns bra!

Hur ser det ut för dig på dessa fronter just nu? Ta gärna 10 minuter och scanna igenom läget – ibland blir man förvånad över att de svart på vitt att man faktiskt mår rätt så bra! Ibland upptäcker man områden att skruva och fila lite på!

 

 

 
 

Nix Nyhetsmorgon i morgon…!

Postad av ulrika den 25 Sep, 2012 i Råsmart | Kommentarer inaktiverade för Nix Nyhetsmorgon i morgon…!

NYHETER, NYHETER: Än en gång nya bud: Ingen Nyhetsmorgon för Råsmart i morgon heller… Vi letar efter annan lämplig dag. Snurrigt värre och hade det inte varit för att jag själv har en journalistbakgrund och därmed förståelse för att nyheter och aktualiteter omvärderas in i sista sekund, så hade jag nog känt mig lite matt nu. Nu väljer jag att vara tacksam för att jag har kylen full av godsaker som gör mina ungar glada i flera dagar…

Nu skriver jag inte mer om detta förrän jag står i studion – eller kanske lite innan…

 
 

Hormonfrukost och socker

Postad av ulrika den 25 Sep, 2012 i Råsmart | Kommentarer inaktiverade för Hormonfrukost och socker

I morse gick jag upp 05.30, det var tänkt att jag skulle till TV4 för att prata i Nyhetsmorgon om hur man får pigga, mätta och glada barn. När taxin var på väg ringde de och undrade om jag kan komma i morgon istället – visst. I stället satt Erik Ullenhag och kommenterade Anita Doratios arga utspel om samhällets bristande hjälp till ensamkommande flyktingbarn, som hon kallade statlig barnmisshandel. Känns vettigt och viktigt. Jag packar om mina goda blodsockervänliga mellanmål och ställer klockan på nytt i morgon bitti…! (för tider, se Råsmart familjs facebooksida!)

Det är rätt fantstiskt att få 1 extra timme på morgonen! Jag ställde mig och skar upp typ 10 kilo äpplen som nu ligger på tork i ugnen, samtidigt som jag kollade färdigt på den mycket skrämmande dokumentären ”Sanningen om socker”. En film jag kommer att återkomma till, se den om du förstår danska, HÄR!

Därefter gick jag på ett skönt morgonevent, där näringsterapeut Marlene Gustawsson presenterade sin nya bok, ”Harmoniska hormoner”. Jag intervjuade henne för Må Bra tidigare i år och blev väldigt inspirerad av hennes berättelse om hur hon gick från att vara spänstig, inspirerande hälsopersonlighet till att bli allvarligt sjuk. Snabbväxande tumörer i ryggraden trasslade sig in bland organen och gjorde att hon fick underkasta sig stora, omfattande  operationer där hennes hormonproducerande organ togs bort. Samtidigt hade hon en bok på väg ut, som handlade om just att få hormoner i balans. Nu är hon själv ett levande bevis för hur mycket man kan åstadkomma med hjälp av kost, tankar, sömn, träning. Inte oväntat hade hon en hel del skarpt att säga om socker också.

 

Nu blir det arbete med nästa månads tema i Klubb Råsmart, som kommer att fokusera på fett – extremt viktigt för hormonerna! Och väldigt, väldigt tillfredsställande att slippa snåla på. Vad ska man tänka på i fettdjungeln och varför är det så tjafsigt mellan smörivrarna och lättmargarinförespråkarna…? Du får min syn på saken och ett par enkla riktlinjer som gör det lättare att förstå vad olika fetter har för funktion, nackdelar och fördelar.

 

 
 
Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli bättre. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. Läs mer | OK