Hjärnan funkar bättre när man hänger upp och ned!

Postad av ulrika den 22 Dec, 2014 i Råsmart | Kommentarer inaktiverade för Hjärnan funkar bättre när man hänger upp och ned!

AY1

Snart är det jul. Medan alla andra sprang runt i regn och rusk, satte jag mig på ett flyg till Lanzarote och Club La Santa – världens största lekplats för vuxna som min kamrat kallar stället.

Det stämmer helt och hållet. Hotellet är en sportanläggning dit idrottare av alla sorter åker för träniningsläger i behagligt klimat. Som vanlig svensson kan lätt glida in som sportig wannabe. Allt är nämligen tillgängligt för alla hotellets gäster. Tre 50-metersbassänger, dansklasser, olika former av yoga, pilates med och utan reformer, tennis, squash, cykling, löpargrupper, volleyboll, kajak, windsurfing, TRX, stretchpass, styrkepass, konditionspass  you name it, you name it.

ALLT. Och allt ingår när man väl har checkat in.

WS1

Jag är inte sportig, men jag skulle gärna vilja vara. Så det var perfekt för mig att frossa i olika lektioner. Jag lärde mig behärska en windsurfingbräda, jag lärde mig serva och förstå grunderna i squash och jag lärde mig crawl (inklusive andning…!). Sanslöst pedagogiska instruktörer och något för alla nivåer gjorde att man fick ut maximalt. Tycker jag.

Vi körde i snitt fyra träningspass om dagen och däremellan lite sköna promenader och en hel del inspirerande jobb. Jag åkte nämligen dit tillsammans med en kollega, för att lägga ut riktlinjerna för Råsmart 2015.

Jag säger bara: Hjärnan funkar bättre mellan en timmes windsurfing och en timmes aerial yoga!

Alltså har jag tagit en rad viktiga beslut. En del är ännu så länge hemliga, men det jag kan meddela redan nu är att Klubb Råsmart upphör.

Jag älskar Klubb Råsmart. Det är min lilla baby som jag startade för över tre år sedan och där jag samlat en massa kunskap och inspiration för den som vill ha jämn påfyllning för att hålla sig fast på det råsmarta spåret.

Men jag märker att jag börjar låta som en repig grammofonskiva. Medlemmarna (jag älskar er!!!) byts givetvis ut med jämna mellanrum, men ett 40-tal har faktiskt varit med från starten! Hur coolt är inte det? Jag är oerhört tacksam! Jag väljer ändå att lägga ned klubben, för jag vill fokusera på annat och skapa utrymme för nya idéer och projekt. Jag vill utveckla påbörjade projekt tillsammans med samarbetspartners. Naturligtvis ska jag föreläsa mera – MYCKET MERA! (Boka mig gärna till 2015 år kickoffer och hälsosatsningar, jag kommer med min juicemaskin och smarta sötsaker och växlar smakupplevelser med inspirerande inspel som gör det enklare och mer relevant att hålla sig till de sunda alternativen!)

Och så ska jag skriva en bok! Vad, när och hur är ännu så länge hemligt 🙂 Återkommer!

Smarta sötsaker ska ges ut i Tyskland, Norge, Finland och Danmark under 2015. Den har dessutom precis kommit i mjukband.

I allt detta så måste man sålla bort. Precis som i en livsstilsomläggning. Ska man lägga till nya vanor, måste man välja bort något annat. Annars spricker hela planen. Det blir för övermäktigt och det är lätt att strunta i allt samman.

Jag ska lägga till med en hel massa nya, goda, roliga vanor under 2015!

Du som är medlem i Klubb Råsmart: Vi kommer allt eftersom att avbryta alla överföringar via Paypal. Skulle någon hinna gå igenom, så återbetalar vi så snart vi hinner. Du som har betalat mot faktura och har innestående månader, kommer att få en återbetalning. Det kan komma att dröja till efter nyår innan vi hunnit gå igenom alla medlemmar, så håll ut. Hör av dig om du har frågor eller tycker att det drar ut på tiden! Har du inte hört ifrån mig före 10 januari – HOJTA TILL!

 

 
 

”Undvik stress”?!

Postad av ulrika den 3 Dec, 2014 i Råsmart | Kommentarer inaktiverade för ”Undvik stress”?!

Lite här och var kan man läsa små smarta listor med tips inför julen. Hur man klarar sig igenom sockerorgier, familjeståhej och undviker mentala kraschlandningar.

Det är sällan något fel på själva råden. De bukar låta:

– Minska intaget av socker, alkohol och vitt mjöl.

– Sov ordentligt. 7-8 timmar sömn per natt är optimalt.

– Ät mat som mättar länge: Protein från kött, fisk, fågel och baljväxter.

– Se till att få dagsljus varje dag (duh!)

– Undvik stress.

Jag skriver under på i princip alla råd, det är bra råd som jag absolut kan ge själv. Jag funderar bara lite på hur det ska gå till rent praktiskt.

”Minska intag av socker…” Går fint. Om man vill leva under en sten i skogen hela december. Eller har en vilja av stål.

”Sov ordentligt.” Också ett strålande råd. Om man har en arbetsgivare som inte misstycker när allt inte hinns med, en skola som inte misstycker att barnen kommer en eller ett par timmar för sent eller om man inte har något som helst emot att gå och lägga sig för natten typ samtidigt som ungarna.

”Ät mat som mättar länge”. Bra råd. Gör det. Fyll magen med proteinrika livsmedel och fiberrika grönsaker, som tar tid på sig genom matsmältningskanalen. Det är lättare att tacka nej till en extra lussebulle då. Ger förutsättningar att klara sig mentalt genom december.

”Se till att få dagsljus varje dag.” Här tänker jag att det kalla ljuset från datorns skärm får göra jobbet. Jag hörde en expert säga att man i brist på äkta vara kan uppsöka ljusa miljöer, som shoppingscenter och simhall. Visst är man sugen…? Härligt att trängas med alla andra på IKEA eller huttra runt i bikini i badhuset…:-)

”Undvik stress.” Den där viktiga, man klantiga rådet gör mig tyvärr så provocerad. Hur undviker man stress? ”Hallå bilkö, försvinn!” För övrigt är det faktiskt förenat med livsfara att undvika stress (ska förklara snart).

Jag tror inte att det går att undvika känslan av stress i ett modernt liv (det har bevisligen aldrig varit möjligt, det är bara att stressen handlar mindre om att samla mat för dagen och överleva vintern och mer om att hinna allt på jobbet, fixa alla räkningar och ändå har råd med ny tv och kanske en resa).

Man kan inte stänga av hjärnan. Tankarna far omkring och är svåra att styra och sätta stopp för.

MEN. Man kan ta tio minuter varje dag (lämpligast på morgonen) och avsätta för att sitta i stillhet. Jag skriver ”sitta i stillhet”, för skriver jag ”meditera” så backar en och annan förskräckt och säger ”JAG KAN INTE MEDITERA! Jag får myror i brallan! Det bara går inte!” Saken är att alla kan meditera. Att meditera betyder inte att man ska prestera något. Att man ska se eller känna något speciellt. Eller att man ska hamna i trans eller hypnos. Bara att man sätter sig i stillhet, kanske med slutna ögon eller med blicken fokuserad på ett ljus. Fokus på andningen (in och ut!) eller på ett mantra (det finns många fina på sanskrit, sat nam är ett vanligt, då man tänker eller ”sat” på inandning och ”nam” på utandning. Själv är jag en enkelt typ och brukar nöja mig med det mycket omystiska ”ett, två”. Alltså ”ett” på inandning och ”två” på utandning. Alternativt räknar jag ner från 200 och sitter alltså i stillhet under 200 andetag (det tar längre tid än 10 minuter, så kanske att räkna ned från 100 är mer lagom om man vill undvika stress…)

En kort meditation varje dag (eller ett par dagar i veckan) kommer inte att göra att du undviker stress. (Som är en livsviktig reaktion på en hotfull situation – vi MÅSTE ha vår stressreaktion, annars dör vi på fläcken! Men vi kan blir lite bättre på att välja vilka situationer vi upplever som hotfulla. Trafiken kan vara livsfarlig. En anfallande björn likaså – då behöver vi våra stresshormoner som gör att vi skjuter eller springer. Men chefen är inte livsfarlig. Inte kunden heller. Inte tidplanen. Inte revisionen. Inte julbordet. Inte julfesterna. Inte julshoppingen.

Snåla lite på stressreaktionerna och lär dig urskilja vad som är värt att slösa stresshormoner på och inte. En stund i stillhet är en bra början!

Nu ska jag ta mina tio minuter i stillhet!

 
 
Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli bättre. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. Läs mer | OK