Köksstrejk

Postad av ulrika den 9 Jul, 2015 i Råsmart | Kommentarer inaktiverade för Köksstrejk

Hej hej! Här kommer ett litet mitt-i-semestern-inlägg från en stuga i skogen där vi sitter och gläds varje gång solen tittar fram. Vilket inte är så ofta. Så vi får hitta andra saker att glädjas åt. Som huttriga kvällsbad, skogspromenader, vänner på besök, små utflykter, sällskapsspel, pussel, en och annan halvliter smultron att göra smoothie på, sura rabarber att baka paj av.

Dock vägrar jag laga mat och diska. Jag strejkar. Och skrämmer alla besökande barn med att jag är världens lataste mamma, så allt serveras på pinne, papperstallrik eller äts direkt med händer/gaffel från gemensamt fat. Bara för att jag bestämt att detta är en matlagningsfri sommar, betyder det inte att jag går på restaurang eller äter helfabrikat hela tiden. Jag kan på min höjd tänka mig att lägga in saker i ugnen, röra ihop ett par ingredienser, koka ett par potatisar eller skära lite grönsaker.

Så här kommer mina bästa tips för dig som vill fortsätta semestern med så lite tid som möjligt i köket – utan att överge dig åt skitmat och Ballerina-diet.

  • Använd vettiga halvfabrikat. Tomatsåser är ofta rätt ok innehållsmässigt och funkar fint som bas i en tomatsoppa (bara spä med kokande vatten). Tacosalsa är en favorit till grillat. Frysta köttbullar är lösningen på allt, funkar på barnsliga grillspett och som snabb utflyktsmat. Det finns flera varianter med kort ingredienslista. Rödbetor finns att köpa förkokta i grönsakskylen. Surkål är en ständig hit!

  • Välj grönsaker som kan ätas rakt upp och ned. Tvättade morötter, cocktailtomater, sockerärtor, rädisor, snackspaprikor går åt i kopiösa mängder. Till det skär vi lite färsk vitkål och rör med majonnäs (som jag inte slår själv nu under köksstrejken, jag köper Hellmans, som är nästan lika god) eller olja och citron.

  • Gör saker som kan läggas in i ugnen med så lite förfix som möjligt. En kvist tomater och ett par färska lökar, stänkta med citron, olivolja, salt och honung. Halverade potatisar (nu kan man visst köpa tvättad färskpotatis!) med ett par kvistar timjan, vitlök, salt, peppar och olivolja. Hela morötter med olja, salt och citron. Halverade paprikor. Spetskål i klyftor med olja, honung och citron. Och så vidare och så vidare. Låt det gärna ta lite längre tid (på lägre temperatur), så blir grönsakerna saftiga och goda och du får en god sås i formen (som du kan äta till maten som den är eller röra med lite majonnäs eller turkisk yoghurt).

  

  • Grilla. (Men inte för ofta och inte får hårt). Inte en chans att jag orkar något finlir med avancerade marinader, men man kommer hur långt som helst med olivolja, citron, vitlök, chili, timjan eller rosmarin. Både till fisk och kyckling. Kött lägger jag sällan på grillen, men jag fick nyss upp ögonen för de färdigpressade färska hamburgarna som finns i kyldisken. SUPERGODA! Och fria från onödigheter. Jag äter dem i ett par salladsblad med majonnäs, lök och tomat. Den som vill tar förstås ett bröd till.
  • Gott till kaffet vill man (jag) ju ha. Speciellt när det regnar. Ok, jag proppar också i ungarna Brago och Ballerina då och då, men mest semi-råsmarta alternativ. (Glöm att jag står i stugan och kletar ned mixer och matberedare, jag orkar inte diska mer än absolut nödvändigt heller…) Jag har hittat en underbar choklad (på Lidl!!!), som är lite halvmörk och har massor av hela hasselnötter i sig. Bra, eftersom det då inte blir så mycket plats för chokladen och ungarna, som inte älskar mörk choklad tycker att denna är ok. En och annan mandelbiskvi kan man hitta i skålen med mandel. 🙂 Och lite mörk choklad till oss hårdare typer. Pajer gör vi ibland eftersom här finns mängder med rabarber. Vi blandar de sura typerna med jordgubbar och vanilj, men stärker upp med socker och smör (jaja). Dock kör vi havregryn, kokos och hackad mandel istället för vitt vetemjöl. Och så är det helt enkelt tur att jag inte orkar fixa i köket så ofta!

  • När jag ändå står i köket och skär morötter, paprika och gurka till ungarna så skär jag dubbla mängder (eller mer). Så har vi lite till morgondagens utflykt eller kvällsnacks (annars kan det lätt bli grönsaksfritt stor del av dagen…).

PS. Vi ska absolut grilla korv en kväll framöver också. Lammkorv är något jag faktiskt gillar väldigt mycket och nu har jag till och med hittat glutenfri rostad lök på ICA. Hurra! Med lite dijon och surkål… jag gläder mig!

 

 
 
Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli bättre. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. Läs mer | OK